23948sdkhjf

Coop hylder danske varer i kæmpe fremstød

En række af Danmarks største andelsejede virksomheder inden for fødevarer går nu sammen med Coop om det hidtil største fremstød for danske dagligvarer.

Det sker under overskriften: 'Mere af det gode danske', fortæller Coop i en pressemeddelelse. 

Det drejer sig om bl.a. Arla, Thise, Gasa Nord Grønt og Danish Crown.

Kampagnen løber over de kommende tre måneder og skal ses som en hyldest til de gode danske varer og producenter, og kommer til at bestå aktiviteter i de 1100 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma - og tilbud på danske varer.

Kampagnen kommer efter, at Coop over de seneste år har øget andelen af specielt dansk kød, frugt og grønt i koncernens butikker.

Koncerndirektør Jens Visholm siger om baggrunden for, at Coop går ud med dette fremstød med sine medlemsejede kolleger:

 - Der er primært tre ting, siger han. 

- Vores kunder er i stigende omfang optaget af at købe danske varer, efter det i en årrække har betydet mindre for dem. En ny analyse viser, at 74 procent af forbrugerne foretrækker fødevarer produceret i Danmark - men vi ved jo også, at der ikke altid bliver handlet efter de gode hensigter, når forbrugeren står i butikken. Derfor giver vi nu plads i vores butikker og markedsføring til at "brande" de gode danske varer og dygtige og stolte producenter, for vi vil faktisk helst sælge danske varer, forklarer han.

- Igennem de seneste 25 år har dansk dagligvarehandel udviklet sig sådan,at de fleste aktører nu er udenlandske. Vi vil gerne tydeliggøre over for vores medlemmer og kunder, at vi grundlæggende adskiller os, og at vi sammen med de andre andelsvirksomheder og gennem producentpartnerskaber har en enestående historie for at udvikle bedre fødevarer. Derfor skal kampagnen hylde heltene i Danmarks fødevareeventyr, som jo er producenterne, de gode varer og de forbrugere som køber produkterne, siger Jens Visholm.

- Vi ser samtidig kampagnen som startskud til at løfte udviklingen af danske fødevareprodukter yderligere. Både i udviklingen af lokale varer til større nationale varer og i bidraget til hjælpe start-up-virkosmheder, som vi gør det i Irma. Herudover stiller vi Coops Crowdfunding-platform til rådighed, hvor vi gerne vil bygge bro mellem forbrugerne og etablerede og helt nye producenter, og vi håber med kampagnen både at engagere flere producenter og forbrugere i denne mulighed, tilføjer han.

Danmarksundersøgelsen fra Coop Analyse viser blandt andet, at 80 procent af danskerne foretrækker kød fra danske dyr, og at 70 procent foretrækker dansk frugt fremfor udenlandsk.

Danske konventionelle frugter foretrækkes af flertal fremfor økologiske fra udlandet.

- Vores undersøgelse viser, at flere danskere synes, vi skal stå mere sammen om at sikre danske arbejdspladser. Og at de mener, det er bedst for klimaet, at vi spiser mad fra vores eget nærområde frem for den anden side af kloden, og vi er naturligvis af den samme opfattelse, siger Jens Visholm.

- Så det vil vi gerne levere på, men det kræver også på en række produkter en øget betalingsvillighed fra forbrugeren, fordi det er dyrere at producere i Danmark - som branche kan vi kun forvente at flere forbrugerne ændrer adfærd, hvis vi samarbejder om at fremhæve det gode ved de danske produkter. Derfor kan der også fremover være udenlandske varer i vores butikker, selvom der måske findes et dansk alternativ. Men gennem denne kampagne gør vi det lidt nemmere for kunderne at træffe deres eget valg ved at fremhæve de danske, forklarer han.

Kampagnen begynder 3. oktober og fortsætter frem midten af december. Den omfatter TV-reklamer, dagbladsannoncer, tilbudsaviser og instore.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141